Liv

Jeg lagret $ 10.000 for å reise på bare 7 måneder. Dette er hvordan

Min forelskelse med reise startet klokken 11 da familien min dro på tur til Frankrike.

Det føltes så forskjellig fra verden jeg visste; Jeg var begeistret av kunnskapen om at bare å legge ombord et fly kunne ta meg til et sted hvor livet kunne være så likt og likevel så helt annerledes. Fra da av tok jeg fordel av skoleferier å reise så mye som mulig.

Etter videregående skole tilbrakte jeg et gapår i Ecuador, og under college studerte jeg utenlands i Spania og backpacked rundt i Europa. I mitt seniorår skjønte jeg at alt jeg virkelig ønsket å gjøre var å reise - å utforske til jeg ikke kunne gå lenger. Men jeg visste at drømmen ville ta penger ...

Jeg fant ut hvordan jeg sparer $ 10.000 på syv måneder, som ville tillate meg å ta en femmåneders tur til Sørøst-Asia.

Og så, i løpet av de neste fire årene, Jeg gjorde det samme tre ganger - som hjalp meg til å tilbringe totalt 23 måneder å utforske 10 land.

Det tok planlegging og forsiktig budsjettering, men det meste tok det flittig. Her er hva jeg gjorde.

Jeg angir en avreisedato

Først ga jeg meg selv et mål. Jeg visste at jeg ønsket å reise i minst fem måneder, og jeg visste at det ville ta meg noen ekstra måneder å jobbe med å bygge opp bankkontoen min. Min siste høyskoleferie kom til en slutt, så jeg regnet frem og bestemte meg for å forlate en uke etter nyttår.

I begynnelsen var det bare en tilfeldig dato, en måte å være rundt på ferien, for å se så mye familie som mulig før du dro. Men det føltes som en naturlig tid å gå, at jeg stakk på den som startdato. I tillegg, selv om jeg ble født og oppvokst i New Hampshire, er jeg den største wimp når det gjelder kaldt vær, så rømming før det verste av vinteren var nøkkelen.

Setter en fast dato for å jobbe mot at jeg føler meg mer forpliktet til å holde fast i min tidslinje og mål.

Jeg undersøkte billige destinasjoner

For å finne ut hvor pengene mine ville vare lengst, leser jeg blogger og så på reisebøker for å få en følelse av hvilke kostnader som kan være når jeg kom til et land.

(Hurtig tips: bruk guidebøker som en løs guide, en slags generell ide. Prisene kan endres fra den tiden de går til utskrift, og du kan alltid forhandle priser på veien!)

Mens det er sikkert måter å ryggsekke i Europa på billig, fant jeg Sørøst-Asia en brøkdel av kostnaden.

Jeg gjennomsnittet $ 18 per natt i et delt rom på et europeisk hostel, men en privat bungalow i SE Asia var bare $ 3 per natt. Et måltid i Europa ville lett koste € 20, mens i Asia kunne jeg ha en gatematsfest og bare betale $ 2. En togbillett fra Roma til Napoli koster alt fra $ 20 til 40, mens en overnattende bussen fra Vietnam til Kambodsja koster $ 10 til $ 15.

Du får ideen. Du kan gjøre hele reisen din på billig, men noen steder er billigere enn andre. Å ha en god forståelse av de daglige kostnadene dine, vil hjelpe deg med å unngå uventede utgifter som kan ødelegge reisebudget ditt.

Jeg laget et budsjett

Da etablerte jeg et budsjett. Fordi jeg bare jobbet for å betale regninger og opprettholde en livsstil, hadde jeg aldri brutt ned mine daglige eller ukentlige utgifter for å se hvordan jeg brukte pengene mine.

Men da jeg begynte å tenke på ikke jobber i flere måneder om gangen, Jeg skjønte at jeg trengte å forsikre seg om at jeg ville få pengene, ikke bare for å reise, men for å fortsette å betale de irriterende regningene (ugh, studielån) som ikke går bort.

Så begynte jeg å se på hva som kostet meg mest i mitt daglige opphold i USA, og hvordan jeg kunne barbere det ned. Og som de fleste, var leie nr. 1 på min liste.

Så (dramatisk pause) flyttet jeg tilbake med foreldrene mine og lagret meg $ 300 i måneden. Selvfølgelig gikk en del av de sparte penger tilbake til et "fond som jeg bor sammen med foreldrene mine igjen", men det er greit å gi deg små lån til å være sane og fremdeles redde.

Jeg vet at det ikke kan være mulig for alle, enten fysisk eller mentalt, å flytte inn igjen med leien, men ta en titt på hva du bruker og bli kreativ. Kan du finne romkamerater å dele kostnadene ved leie eller flytte til en billigere leilighet?

Jeg så også på hvor ofte jeg tok kaffe eller lunsj på en kafé og begynte å gjøre det hjemme. Dette kan høres ut litt, men jeg sluttet bilen min - gass-, vedlikeholds- og bilforsikring alle legges opp raskt.

Jeg har selv hoppet over en haircut eller to. Min salong belastet $ 65 før tips ... det er seks en-times massasjer i Vietnam!

Jeg fant ut et langsiktig reisebudsjett

Deretter fokuserte jeg på reisebudget mitt og beregnet hva jeg trodde jeg kunne spare over de syv månedene før avreise.

Jeg landet på totalt $ 10.000 for å dekke alle mine reiser, flytur til flytur. Jeg kom til dette nummeret delvis basert på det jeg trodde jeg kunne spare, delvis basert på min forskning og delvis som et blindt skudd på nummer som jeg trodde ville dekke min reise i fem måneder.

Jeg har også nøye spurt flyprisene først for å sikre at jeg kunne få den beste avtalen mulig - men også for å holde meg motivert! Da jeg nådde 80% av mitt økonomiske mål, kjøpte jeg min flybillett, og kunnskapen om at jeg kom nærmere min tur bidro til å holde meg på sporet, selv om det var fristende å splurge på noe annet.

Jeg tjente så mye som mulig

Med mine reisemål og budsjett på plass behøvde jeg bare den faktiske tilstrømningen av penger for å sette alt i gang.

Jeg fant en servitørjobb på en high-end restaurant (høyere ende = høyere tips) tilbake i hjembyen min, plukket opp hvert skifte jeg kunne (uten å gå galt ... ikke noe poeng i å brenne ut før du selv får nyte dine hardt opptjente penger !) og lagret inntektene mine.

Jeg skrev ned mine tips hver kveld og la dem opp for uken. Jeg er den første til å bruke penger hvis jeg har det på meg, så jeg var forsiktig med å sette bort pengene mine for uken og sette alt annet rett inn i banken.

Jeg jobbet fem eller seks dager i uken, hver seks til åtte timer, og i gjennomsnitt $ 600 per uke. Jeg ville gi meg selv $ 150 for å dekke studentlånet mitt, forsikringsregninger og andre utgifter, og sette resten i besparelser.

Da jeg kom nærmere avreisedagen min, tok jeg mitt reisebudsett på $ 10.000 og flyttet det til en egen kontokonto, så jeg kunne holde øye med det som jeg brukte det under min tur.

Jeg satte meg opp for suksess

Mens pengene var åpenbart viktigst, hadde det fleksible arbeidsmiljøet også en rolle i mitt valg av arbeid.

Som et populært sted for bryllup, hentet restaurantens virksomhet i løpet av slutten av våren, sommeren og tidlig høstmånedene. Jeg valgte mine reisedatoer for å dra nytte av de gode fortjenestemånedene og hoppe over de langsommere vintermånedene.

I tillegg jobbet jeg hardt og viste meg å være en verdifull nok ansatt som sjefen min tilbød å få en jobb som venter på meg hvis jeg kom hjem i tide for opptatt sesong.

For meg var dette en vinn-vinn-situasjon: Jeg fikk reiseplanen jeg ønsket, og kastet ingen tid på å se etter en ny jobb da jeg kom hjem - i stedet begynte jeg umiddelbart å bygge opp reisebyrået for neste tur.

Jeg holdt fast på mine reisemål, selv når det var vanskelig

Å være smart om mine utgifter betydde også at jeg var strategisk om å kjøpe reisevarer. I stedet for å plukke opp et reisehåndkle eller elektrisk adapter når jeg husket jeg trengte en, ville jeg vente til noen spurte meg hva jeg ønsket for bursdagen min eller på helligdager.

På denne måten ville familien min hjelpe meg med å få de reisemessige elementene jeg trengte, i stedet for å bruke penger på et annet skjerf som uunngåelig ville ende opp i en boks på loftet mens jeg gallivanted rundt på en strand i Thailand.

Viktigst, men i syv måneder var jeg flittig og disiplinert.

Nesten hver dollar gikk mot mitt reisefond. Jeg tømte til og med lommene mine for å redde mynten min - og på slutten av sju måneder hadde den potten samlet en ekstra $ 100! (Det er en ukes verdi for måltider i Asia!)

Jeg har kanskje ikke hatt det mest blomstrende sosiale livet, og det var dager da det hadde vært lettere å ta en rask kaffe eller lunsj på en kafé, men det gjorde jeg ikke fordi jeg fokuserte på hvor mye lenger pengene ville gå i Asia , og det gjorde det.

Med min $ 10.000 tilbrakte jeg fem måneder med å utforske Vietnam, Kambodsja, Laos og Thailand. Jeg hadde tilpassede klær laget i Vietnam, seilte Ha Long Bay på en tradisjonell vietnamesisk båt, så templene i Angkor Wat, lounged på Laos elv, og lært å dykke på en idyllisk øy i Thailand.

Og jeg behøvde ikke å bli en total tilbakekalling eller gi opp alt jeg elsket; Jeg måtte bare lage en plan og holde fast ved den.

Jeg brukte denne samme reisebudsjettplanen tre ganger, og sparer $ 10.000 for hver tur og tilbringer totalt 23 måneder på reise gjennom 10 land. Planlegging og budsjettering ble lettere når jeg hadde en tur under beltet mitt og visste hva jeg kunne forvente under reisen.

Til slutt ble jeg belønnet med noen av de mest utrolige opplevelsene i mitt liv, med litt fremtidsrettet tenkning, utholdenhet og noen få kortsiktige ofre.

Elizabeth Fineberg-Lombardi ble en gang gitt en T-skjorte som sa: "Arbeid mindre, reis mer"; ord hun har prøvd å leve de siste 10 årene. Nå som hun har satt ned noen røtter i St. Petersburg, Florida, søker hun alltid etter måter å snakke om erfaringer, dele historiene sine (se bloggen hennes: globaliz.wordpress.com), og generelt fremme reise mens du tar på en nytt reiseeventyr ... Florida!